Halaman

Selasa, 27 April 2010

kEnAngAn sEmEstEr eMpAt

Sem ni aku best sangat2, aku pon xtau nk cerita mcm mana tapi bez sangat.... Kot mana pon aku akan cerita sikit kat ampa semua.. heheheh... Sem ni gak aku slera makan sangat2, sem ni gigi aku patah, sem ni aku banyak bertengkar... sem ni gak aku pi berenang... dan macam2 lagi.. hehehe...
Tapi aku nk kongsi dulu tentang aku blajar, hidup saja2 dan lain2 lg...



Gambar ni masa aku buat cetakan timbulan projek 1 untuk studio cetakan.... Fuhhh.... memang tekanan masa ni... masalahnya lagi lambat buat lagi cantik hasil kerja.. sabar jelah... membe aku sorang tu asyik nk cepat je.. nk gerak keja macam askar je.. "move!!!! move!!! move!!... Aku mcm nek sawan je,, tapi buat gak la.. ikhlaskan ati... huhuhu... memang bez la masa buat dengan kawan2 time ni... rasa ada kerjasama ja.. tp jari aku dh luka jgak sebab kena pisau ukir masa tebuk papan hari tu.. heheheh..


Gambar ni masa aku buat projek 2 studio cetakan.... cetakan sutera saring..Yang ni plak kena cepat.. lagi cepat lagi bagus... tapi cepat dan berkualiti la .. bukan cepat kelam kabut.. untuk projek ni kena buat individu.. Jadi.. keperluan membe masih lagi diperlukan untuk membantu aku... Bez ow... masa buat tu mcm nk putus asa... tapi bila siap ja.. Fuh.. rasa mcm xmau bagi kat pensyarah ja.. jadi sayang lak.. bengang pon ada gak masa buat benda ni.. Yala .. masa percubaan nak buat tu sakit hati.. sebab tiba2 ja kaler beku dalam sutera saring.. sakit hati .. sebab kena buka blok pulak pastu basuh, pastu tunggu blok kering pastu baru la leh pasang dan cetak... masa letak foto imosion tu pelik gak.. bila aku sapu kat blok aku, jadi cantik.. tapi time aku tolong kawan2 aku dan sapu kat diorang terus ja tak elok.... nak kata tak ikhlas.. aku ikhlas nk tolong,, tapi tu la... rezeki di tangan Tuhan... usaha di tangan kita.. taoi last sekali alhamdulilah la baik gak .... aku puas hati...



Ni projek tembikar yang aku ambik.. semua tu aku nk tunjuk satu demi satu proses projek akhir.. tapi gambar akhir tu gambar tembikar gak... teknik tekapan.. dan teknik picitan.. Proses penghasilan tembikar pon menyakitkan hati gak... sebab aku ada konflik dengan pensyarah.... huhuhu... tapi salah aku.. apa ku bleh buat.. aku ikot lawatan Hari Kraf Kebangsaan tak gtau pensyarah,,, padan muka aku gak. aku tunjuk design aku pon pensyarah xmau layan.. tapi last sekali Dia maapkan aku gak... biasa la.. sesama muslim... kena la ada saling memaapkan saudara seagama.... tapi bez la buat tembikar.. sebab kita kena paham tanah.. tanah ni kena jaga elok.. kena sayang dia.. kena disiplin.. dan bila aku buat kerja dengan tanah ni.. aku mula paham dengan kulit kita.. kena sentiasa lembap.. xleh biar kering... huhuhu.. aku dalam bingung pon ada .. sbb membe aku yang len semua siap... tinggai aku ja yang belum siap.. nasib baik tuhan bagi aku kesabaran yang tinggi..tapi bila dah bakar tembikar projek akhir aku.. aku menarik nafas lega sebab tak ada yang pecah.. cuma bahagian dalam retak ja..... alhamdulilah...........



Ni gambar aku buat arca projek akhir... aku buat tu kawan2 aku gelak.... sakit hati aku.. masa aku mula buat design arca ni.. kawan2 umah dan bilik siap kutok2 n kondem g... diorang leh minta aku ni kena reject.. aku memang panas ja... macam nak blasah ja... pi kelas pon dalam keadaan sakit hati.. Tapi.. alhamdulilah..bila aku tunjuk dekat pensyarah,, pensyarah siap puji aku sebab buat design organik.. membe kelas aku banyak buat arca ala geometri.. bila dah kena puji dengan lectrer bertambash semangat lagi aku ni.. hehehe.. akhirnya,, alhmadulilah siap la jgak... ni la arca yang pernah aku buat besar ni.. huhuhuh.... alhamdulilah....




Gambar ni masa aku dan membe2 aku buat kerja kumpulan untuk seni Islam perbandinga... Kami pilih masjid ni buat kajian seni bina Islam.. alhamdulilah la aku dapat kawan2 keja yang tak banyak kerenah.. semua berebut 2 nk buat keja.. bez lak rasanya... xyah sibuk sangat.. bila sama2 nk tolong jadi senang ja keja ni..kawan2 aku ni kesian gak kat diorang sebab datang dari rata tempat dan berkumpul kat rumah aku.. dengan tujuan nak buat keja kumpulan ni.. Bz punya Bz last2 siap jugak.. alhamdulilah.. tapi kesian gak kat kawan2 aku ni sebab terpaksa berkorban masa cuti depa untuk semua ni. hehehe....

Ok sekarang aku nak cerita tentang life aku sem ni... agak bez dan penuh emosi.. kalau buat filem pon bleh jgak.. hehehe.. aku tak da pa sangat.. cuma aku pi lawatan ja banyak.. aku pi lawatan galeri2 kat penang... pi hari Kraf Kebangsaan, pi cari kertas kat K.L pastu habis la..
hhuhuhu,,



Ni gambar aku masa pi galeri2 kat pulau pinang,,,, Aku ikot ni bawah persatuan pendidikan Seni Visual.. dah membe2 aku ada jawatan tinggi,,, aku tumpang jalah... hehehe.. bez gak ni.. dapat tengok2 karya2 hebat... mcm Syed Ahmad Jamal.. Patrick Lasak...dll g la.. gambar yang tengah tu gambar karya Patrick Lasak dan karya dia yang dia hadiah kat persatuan Seni... aku ikot ni bawah prof. Zakaria Ali.. gambar kiri tu ada kan gambar dia... Hehehe... gambar aku ja yang sebelah kanan ni.. Kami pi USM, Geleri Art apa tak tau kat penang tu pastu studio Patrick.. Banyak jugak la karya dia... besa la ... artis kan,, huhuhu,,, aku ni low profil ja. hehehe..



Ni gambar aku pi lawatan bawah subjek Seni Islam Perbandingan... Pensyarah aku Prof. Zakaria Ali wajibkan kena pi.. aku bab2 berjalan ni tak bleh dilarang.. memang aku suka dah.. heehehe..
masa kami pi tu ada dua tempat ja.. Muzium Kesenian Islam dan Muzim Negara.. tapi best la... masa aku pi tu Muzium negar buat pameran seni Islam.. korang tengok gambar tengah.. tu gambar pedang zaulfakar yang replika .. pedang saidina Ali K.W... Aku ni kagum sangat2 kat sahabat Nabi ni ... sebab dia gagah,,, dan ilmu pengetahuan yang luas.. aku suka mcm ni... walaupun aku tak mampu nk ikot Nabi semuanya... tapi amik sahabat dia buat panduan pon sudah mencukupi.. huhuh... masa pi Muzium Kesenian Islam tu tak leh amik gambar.. tapi puas hati la... banyak khazanah dunia Islam.. Duit banyak btoi Kerajaan Malaysia ni... beli banyak2 khazanah dunia Islam ni kat negara luar untuk kepentingan rakyat .. huhuhuhu..

Semua tu yang tu jalah aku nak cerita pon.. sebab banyak lagi nk cerita tapi malas... hehehe..
yang penting.. alhamdulilah.. sebab aku rasa sem ni lebih baik dari sem lepas2... semoga sem akan datang lebih baik dari sem ni...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan